torsdag 17 maj 2012

Alla sagor har sitt slut...

... och så även denna! Sista dagen i Shanghai är snart förbi, väskorna är packade och vi är laddade för att åka hem samtidigt som det känns lite tomt att för sista gången knapa ihop ett blogginlägg! Vi har precis ätit vår sista kinesiska middag och blivit avtackade av teamet. En väldigt trevlig middag men dock så mår jag fortfarande illa efter att av misstag råkat få i mig en mussla (jag trodde att det var en grönsak!). Vi blev dessutom avtackade med en fin liten lampa, vi har ju jobbat med belysning här i Shanghai (vi är glada att vi inte jobbar för madrasser). Operation ompackning startade därför direkt när vi kom hem och vi hoppas att vi inte får några frågor kring varför vi har en lampa i handbagaget imorgon. :)

Som avrundning av denna bloggen tänkte vi sammanfatta ett urval av höjdpunkterna från resan i ett par bilder, titta och njut!

Bra shopping! Även om dessa inte blev resans investering så har det blivit en hel del annat! Att komma tillbaka till Shanghai med en jobb-budget istället för en studentbudget är ett måste!

Resan till Shenzhen och Hongkong! Vi är glada att vi fick möjlighet att åka dit men vi skulle gärna spendera mer tid i denna coola stad!

People's square, Nanjing road och frappuchino på Buckan i sommarvärmen!

The Bund!

Yuyuan garden och området runt omkring!

Sommarvärme

Vår kompis stor-sigge som bor i samma hus som oss!

Baren Barbarosa - stans mysigaste ställe!
Vi vill passa på och tacka alla flitiga läsare som har varit med oss under denna resa! Vi är imponerade av att vi har lyckats hålla ett snitt på 50 läsare per dag, hoppas att ni också har haft lika roligt som oss (eller åtminstone möjlighet att drömma er bort)! Vi har dock fortfarande inte kommit på vilka av våra möjliga läsare som håller till i Ryssland, ni får gärna berätta det vid något tillfälle! Det är med blandade känslor som vi byter storstadslivet mot bykänslan i Skåne. Imorgon sitter vi på flyget i 11timmar och 5 minuter för att ladda upp inför nya, spännande äventyr! Vart det bär är oklart men något som är mer säkert är att denna resa har nåt sitt slut.

The end!

Last day in Shanghai!

Idag firar vi sista dagen i den fantastiska staden Shanghai! Vi började dagen med presentation av vår analys för teamet och den gick strålande. Vi fortsatte sedan på temat strålande och tog eftermiddagen ledig och spenderade den i strålande sol inne i stan! Nu har vi packat lite till och tar det sista imorgon förmiddag. Frågan är hur många par skor, jeans och väskor man kan ha i ett handbagage utan att det är suspekt. Dagens status är 2,2,4! Nu snyggar vi till oss för att gå ut på gemensam middag med delar av teamet - trevligt!

onsdag 16 maj 2012

Det blev sommar igen!

De senaste dagarnas sämre väder är som bortblåst och nu är det 30+ igen! Perfekt så här på slutet, men vi är lite fundersamma på hur det ska gå att ha på sig långbyxor och dubbla jackor på fredag... Idag blev det en halv-ledig eftermiddag som spenderades på Starbucks och så lite gymmande så klart :P Imorgon blir det halv dag igen då vi har presentation på förmiddagen sen blir det packning för att sedan njuta av solen inne i stan. Enjoying the last days in Shanghai!

Riktig gladiator träning!

Push-ups
Stark!


Stretch

Stretch - puh!

?
2 dagar kvar!

tisdag 15 maj 2012

Alive

Ni kan vara lugna, vi lever fortfarande. Sista helgen var riktigt härlig! Dock gav söndagsvädret mer att önska men vi laddade i alla fall inför sista veckan på kontoret och sista veckan här i Shanghai. Tyvärr gick gymkortet ut i söndags så i veckan blir det att hitta på "riktiga" saker att göra! Igår promenerade vi cirka 35 minuter till Blue Frog, en supermysig restaurang/pub som vi besökt en gång tidigare. De har olika erbjudande varje dag och på måndagar får man två hamburgare för priset av en. Vi beställde varsin Mexican Burger och de var riktigt mumsiga! Dessutom har de ju så klart Happy hour varje eftermiddag/kväll och det är ju aldrig fel!
Mexican Burger!

Happy hour at Blue Frog
Med ex-jobbet går det finfint och vi börjar se ljuset i tunneln och ladda för presentation om två veckor. Vi har till och med så lite att göra att vi (läs: Larsson) passar på att skriva tenta i distans-kurs. Som den goda sambo jag är sitter jag mittemot och hejjar på glatt (även när allt hon har skrivit blir deletat och hon får börja om från början)
Larsson i tenta-mode!

Om ni undrar hur det går med packningen kan jag meddela att vi ligger mycket bra på det. Vi använde conversen som måttstock för att kunna optimera handbagaget (som ju väger 725 gram enligt säkra källor)

Packning på G!

3 dagar kvar!

lördag 12 maj 2012

Nedräkningen har börjat på riktigt!

Bloggandet har blivit nerprioriterat den senaste veckan men här kommer en kort uppdatering av läget i Shanghai. Exjobbandet går bra och vi börjar närma oss målet nu, det känns bra! I torsdags träffade vi bästaste Cindy som var på besök i stora staden. Supermys tycker vi! Dessutom fick vi chans att fråga och diskutera lite av de annorlunda saker som vi har upplevt här i Shanghai och ta med henne till en schysst bar :)

Igår unnade vi oss en ledig eftermiddag och åkte in till stan för lite fredagsmys. Det råkade bli lite shopping till fast än vi inte skulle. Jag blev två väskor rikare och wikis en. Denna gången var vi på ett lite annorlunda ställe, inga kopior utan "vanliga" väskor till rimliga/bra priser där man inte behöver pruta, rekommenderas varmt! vi råkade även springa på ett ställe som erbjöd manikyr och nu skriver jag detta inlägg med nya gelenaglar med fransk manikyr. Det känns helt okej men är lite orolig för hur jag ska få bort de så småningom. På kvällskvisten var vi på BodyJam och Johanna fick sina "60 minutes of fame" när hon fick dela scenen med instruktören!
Nya naglar!
Idag har vi varit i Yuyang garden som ligger i de gamla delarna av Shanghai. Här var det fullt av butiker (igen!) och en fin liten park. Detta rekommenderas också för en Shanghaibesökare!

Johanna utanför en liten affär

Man kan köpa lite prydnadssaker

Inne i parken

STORA, läbbiga guldfiskar och en mindre läbbig Johanna

Yeah!

Vi blev plåtade av en kinesiska!

Johanna är kulturell

Köpte en ny necessär för 10kr ovetande om...

--- att den innehöll fem stycken, snacka om schysst deal!
Vi har precis börjat packa, det är mycket som ska med hem! Nu närmar det sig och nu har vi inte många inlägg kvar på den här bloggen. Vi hoppas att ni hänger med oss hela vägen in i mål!


6 dagar kvar!

måndag 7 maj 2012

Enough is enough

Vi har inte ätit köttbullar på fyra veckor utan har istället valt att promenera en bit från kontoret och ätit på andra ställen. Men som ni såg på väderprognosen så är det FÖR varmt för att man ska kunna röra sig utomhus i "kontorskläder" i normaltempo mitt på dagen. Därför valde vi att idag gå till personalmatsalen och käka. Tyvärr fanns det inte mycket spännande att välja på så det fick bli köttbullar. Inte så farligt tänkte vi, det var ju länge sedan. Men det räckte med första köttbullen så kom vi ihåg varför vi inte ätit det på fyra veckor.... Båda åt bara halva portionen och när klockan var tre så var vi lagom hungriga.

Efter jobb bar det i alla fall av till gymmet för lite BodyPump. Jag kan ju meddela att de fem köttbullarna var förbrända till utfallslåten  och sista låtarna gick på ren vilja! Larre skippade pumpen och valde istället att gå på spinning. Det verkade vara ett minst sagt annorlunda spinningpass då hon efteråt pratade om yogapositioner på cykeln, 8-formade överkroppsrörelser och side-to-side. Jag är glad att jag valde att gå för stone-face istället. Det är smeknamnet på måndags-instruktören. Han har ett face och det är ett stone-face.

Efter träningen var det MAT som stod på schemat och vi tog vägen via foodcourten. Det sägs ju att hungern är den bästa kryddan och tro mig: det är helt sant!

Min middag som serverades på ett gigantiskt blad. Why not lixom?

11 dagar kvar!

söndag 6 maj 2012

Skylinen från andra sidan!

Idag bestämde vi oss för att åka till Pudong, vilket är andra sidan floden (dvs. till skylinen som visades i bilderna från igår). Shanghai har fått riktig sommarvärme och idag var det över 30 grader varmt! Tokvarmt rent ut sagt! Men vi njuter av det fina vädret och rekommenderar maj som en väldigt bra månad för besök i Shanghai. Nedan följer ett urval av bilderna från dagens lilla tur!

Liten Johanna och stort Financial Tower a la kapsyl

Johanna hoppar av förtjusning!

Vi var i en park med en utställning av Shanghai 1993...

och 2011

Spexigt

Spexigt igen

Ospexigt

M som i flurry!
Den kommande veckan ser också lovande ut!
Just nu går dagens huvudbry åt till att klura ut hur man bäst packar inför hemresan. Vi är nu uppdaterade om att converse väger 750gram och gör lite beräkningar utefter det. Fortsättning följer på denna fronten helt enkelt!

12 dagar kvar!