måndag 30 april 2012

J&J längtar

  • Familj (inkl Sigge och Mathias)
  • Vänner
  • Handla mat på Ica
  • Nyttig mat
  • Lägenheten
  • Egen säng
  • Godis
  • Keso
  • Ägg
  • Köket
  • Laga mat
  • Baka
  • Krokusar
  • Svensk mat
  • Tystnaden
  • Gymmet
  • Natur
  • Gräs
  • Tvättmedel
  • Garderob
  • Innehållet i garderoben
  • Frisören
  • Tv
  • Sy kuddar
  • Telefonen
  • Soffa
  • Uteplats
  • Park
  • Havet
  • Grannar som inte spelar piano
  • Ljudisolerade väggar
  • Dricksvatten i kranen
  • Fräsch (odryg) sambo
  • Korta övergångsställen
Utan inbördes ordning och fortsättning följer

lördag 28 april 2012

Deluxelördag

Lördag igen! Det är vår absoluta favoritdag och idag bjöds det på strååålande väder, ca 27 grader och solsken! Vi började dagen med en riktig solskensfrukost, mycket nöjda!
Favoritfrukost!
Påväg ut från vårt bostadsområde så har vi även gjort denna upptäckt! En bil pimpad med strass!
Strassigt värre - någon som är sugen?
Därefter följdes lite shopping på en marknad och sedan ett par softis-timmar på Starbucks vid People's Square med en Frappuccino och strålande solsken. Helt perfekt!
Njuter i solen!
Njuter i skuggan!
Posar med blommor (?)
En snabb vända hem för att sedan promenera bort till ett ställe som vi hittade ett tips på , på www.smartshanghai.com (bästa sidan om det är någon som ska till Shanghai!). Blue Frog hette stället och låg i en mysig gränd och de bjöd på god mat, trevlig personal och schysst atmosfär. Dessutom hade de happy hour så då fick det bli Mojitos!
Mojitos :)
Vi gick förbi en hel Hello Kitty affär! Kassörskorna blev sura när vi försökte fotografera inne i butiken så det fick bli en utanför med Johanna in action för att försöka fånga det på bild...

torsdag 26 april 2012

Svar på kommentarer!

Vi har fått ett fåtal (vi vill ha mera!) kommentarer och frågor som vi tänkte besvara!

1. Springer kinesen fortfarande runt i en cirkel varje morgon (vi skrev ett inlägg om detta alldeles i början av resan)?

Svar: Jajamensan! Vi såg honom senast imorse iklädd en finfin träningsoverall. Han börjar med ett par varvs promenerande innan han vågar köra igång på riktigt!

2. Hur vet ni att kineserna sms:ar på toaletten?

Svar: Vi förstår att detta påstående har skapat mycket förvirring, men lösningen är enkel! Toaletterna på jobbet har inte väggar hela vägen ner till golvet --> Man ser skuggan! Sen kan det diskuteras om det är spel som roar istället för sms, det vet vi tyvärr ingenting om (och kommer inte att undersöka heller!).

3. Har Wiklund köpt en examensklänning?

Svar: Naj! Det blev mer en cool vardagsklänning för najsiga sommarkvällar. Däremot så har jag inskaffat en ny lite finare klänning. Kort är den också, riktigt kort! Den är ju anpassad för kinseser och jag har liiiite längre ben de. Haha, det kommer att se roligt ut!


Fler frågor = fler svar! Hejaheja :)

En galet oeffektiv dag

Idag har vi varit på studiebesök på ett distributionslager utanför Shanghai tillsammans med en massa kinseser från företaget som vi inte har träffat innan. Dagen kan summeras ungefär så här; Pall, Hylla, Paus. Den detaljerade tidsplanen (om någon skulle vilja upprepa ett liknande besök själva):
  • 1 timmes bussresa
  • Paus 30 min
  • Föreläsning 45 min
  • Paus 15 min
  • Rundtur 45 min (ingen som berättar något, vi går runt och tittar på pallar)
  • Paus 30 min
  • Lunch 1h 30 min
  • Rundtur (samma tur igen! Denna gången fick vi dock lite uppdatering trots att det mest var på kinesiska) 45 min
  • Paus 15 min
  • Föreläsning 1h
  • 1 timmes bussresa hem 
Summa värdeadderande tid: 2h 30 min
Summa icke-värdeadderande tid: 5h 45 min

Fantastiskt välspenderade 8 timmar!

onsdag 25 april 2012

Optimeringsprojekt

Nja, det största optimeringsprojektet just nu är faktiskt inte relaterat till vårt examensarbete. Nedräkningen inför hemresan har börjat och nu gäller det att lyckas konsumera slut på samtliga produkter samtidigt som de måste räcka i tre veckor till. Det gäller shampoo, balsam, hårspray, kylskåpetsinnehållet, toalettpappret, hudkrämer, linsvätska etc. Man vill ju inte behöva släpa ett par toalettrullar världen över, eller? Logistik på högsta nivå är det i alla fall!

Food court

Helt hopplöst är det faktiskt inte med maten. Vi har hittat några guldkorn och vi gillar vår food court skarpt! Vi har med andra ord övergett personalmatsalen och köttbullarna helt och hållet så nu blir det dessutom lite vardagsmotion med en halvtimmes promenad till food courten!

Nya favvon - riktigt HET!

måndag 23 april 2012

People square på en måndag!

Idag tog vi tunnelbanan in till People square direkt efter jobb eftersom Johanna hade spanat in en klänning som behövde inhandlas. Vi trodde att vi skulle hinna innan den värsta ruschen, men det är ytterst tveksamt om vi lyckades med det. Ljuset i tunneln är att resan bara kostar 4kr vilket gjorde den lite mer ok. Vi upptäckte att People square och Nanjing road är så mycket bättre på vardagarna då det är lite mindre folk där. Dessutom så har sommarvärmen kommit hit med minst 25 grader och sol så det kunde inte bli så mycket bättre. Vi tänkte egentligen lägga upp en filmsnutt från gatan där ett gäng kinseser spontandansade, men tyvärr så fungerar inte kombinationen jättestor fil och långsamt internet. Bjuder därför på ett par andra bilder istället!

Nanjing Road

Nanjing Road lite senare

Vårt bostadsområde som nu ser lite trevligare ut med lite grönt

Utsikten från balkongen



söndag 22 april 2012

Feels like summer

Gårdagen bjöd på höstväder men idag bjöds det på högsommarvärme. Vi föredrar det senare och har haft en riktigt skön Söndags som bland annat spenderats med en timmes BodyPump och en stund på Starbucks uteservering med en Frappuccino. Som kvällsnöje fick det bli en av våra inköpta filmer, Bad Teacher. Jag gillar den skarpt!

Jordgubbar som inte direkt mildrar hemlängtan

fredag 20 april 2012

Johanna tycker till...

J J J J J

Det är dags för fredagsmys

Tiden bara springer iväg och går fortare ochfortare. Detsamma gäller denna vecka. Helt plötsligt var det äntligen fredag igen! Vi bestämde oss för att gå tidigare från jobb vilket innebär vid tre-tiden. Väl hemma så hoppas vi direkt i träningskläderna och begav oss till gymmet. Vi har börjat hitta tiderna då det är lite lugnare och lite mindre folk. På eftermiddagen fram till och med klockan halv sex-sex så är det helt perfekt till exempel. Vi rev av ett svettigt gympass innehållandes en hel del konditionsträning (som höll på att döda mig efter veckans förkylning) och lite styrketräning.

Laddad för träning

Utfall in action

Efter gymmet gick vi direkt till affären för att inhandla den sista ingrediensen till kvällens middag i sann Wiklund's anda: Baguette! Det blev riktig fredagskänsla med tända ljus och god baguette med lyxiga pålägg (läs: färdigskivad ost, salami och tomat som hade en konstig form).

Konstiga tomater. Ser mer ut som rymdskepp eller nått...

Ett riktigt fredagsmys innehåller ju även något gott och det inhandlades i gårdagens storhandlig. I chipshyllan så hittade vi denna intressanta smak:

Seaweed?

Storhandling

Pringles Seaweed? Johanna som påstår att allt som kineserna äter som är grönt är alger fick såklart ännu mer vatten på sin kvarn....

Men som sagt, nu är det dags för FREDAGSMYS!
Over and out!

torsdag 19 april 2012

På zoo!

Ibland tror jag att jag har kommit till ett zoo. En dansapa till roomie, en papegoja i entrén och grodor som kväker utanför fönstret.

Vi hade en rolig konversation med papegoja igår i väntan på hissen. (Viklund försöker förstå min kärlek till fåglar genom att lära sig att kommunicera med dem)

V: Goddag, goddag (med fågelrösten påkopplad)
L: Han förstår nog inte svenska...
V: Ni hao!

Papegojan blev inte klokare för det och inte vi heller...
Heja Sigge, han är iallafall grym på svenska!

söndag 15 april 2012

Observationer från gymmet

För alla er som undrar, Wiklund vågade testa de konstiga tabletterna och lever fortfarande! Hon är bättre men är dock fortfarande lite krasslig så idag fick jag bege mig själv till gymmet. För en gångs skull så var trycket i gymmet lite lugnare, det är ju trots allt söndag kväll. Väldigt härligt att kunna få tillgång till de maskiner som man vill, det är inte en självklarhet under vardagarna.

För den intresserade:
30 minuter löpband + 30 minuter styrketräning + allt smärtfritt (jippi!) = nöjd Johanna

Som västerlänning så känner man sig ganska annorluna på detta gym. Delvis för att det inte finns så många (jag var ensam ikväll) och dels för att vi tränar på så olika sätt! Själv så flåsar, svettas och stånkar man medan man inte ser en min röras på de andra. På gymmet vimlar det av PTs och de verkar vara flitigt anlitade av kineserna. Dock så tränar jag/vi ungefär tusen gånger hårdare än de klienter som går runt med varsin PT, antingen är det mobilen eller TV-apparaterna som lockar mer.Vi har även observerat annorlunda beteende på gruppträningsklasserna där det är helt ok att komma och gå som man vill. Man kan även ta upp sin telefon och sms:a precis när som helst, gärna i en balansövning med en spark involverad. Multi-tasking deluxe!

Gällande instruktörerna så är man coolare ju senare man kommer till klassen. Man ska gärna kliva in i salen exakt samma tid som klassen börjar, eventuellt en minut försent. Att tillägga är att deltagarna måste vara på plats ca 30min innan klassen börjar för att få en plats (gäller klasser med material ex. Body Pump och Spinning). Vi är inte övertygade om att det är bästa sättet att leda ett gym? Eller vad tror du Sofia? :)

Trots allt så gillar vi ändå Will's! Där finns allt vi önskar, åtminstonde när det gäller en sådan här kort tidsperiod och vi har inte ens utnyttjat hälften av utbudet. Idag lyckades jag även fånga denna helgjutna skylt på bild!
Och var den är placerad? På toaletten såklart!

Confession from two shopaholics

Vi har hittat en ny pärla, bokstavligt talat! Två tunnelbanebyten bort ligger nämnligen en Pärlmarknad och en vanlig marknad som är betydligt trevligare än de vi har varit på tidigare. Därmed blev det lite shopping denna helgen också :) Vi har bättrat på converseförrådet ytterligare och hittat både smått och gott.

Nya brillor!

Det blev lite handgjorda smycken :)

Funderade på nya skor men de matchade tyvärr inte mina strumpor så det blev inget...

Tittar på armband

Det finns lite att välja på...

Johanna utanför marknaden
Självklart så var vi även tvungna att investera i filmen "En shopoholics bekännelser" för 10kr. Vi kanske lär oss något eller så inser vi att det bara är att passa på :)

fredag 13 april 2012

Addicted

Jag trodde att en förkylning inte kunde smitta via internet men tydligen hade jag fel. Igår Skypade jag med mamma som var dunderförkyld hemma i sverige. När jag vaknade i morse så hade även jag blivit förkyld. Men jag tänkte inte mer på det och gick till jobbet som vanligt. Dock gick det åt ganska mycket snytpapper och det verkade som en av kineserna på kontoret tyckte att jag snörvlade lite väl mycket under vårt (tre timmal långa!?) möte. Därför frågade hon efter mötet om hon kunde få följa med mig till apoteket och köpa något mot min förkylning. Lite misstänksam som man är så sa jag att det inte behövdes men hon insisterade. Sagt och gjort så gick vi bort till närmsta apotek. Jag förstod så klart ingenting om vad som sas, och än mindre vad som stod på hyllorna och förpackningarna, men jag gick därifrån med händerna fulla. Så nu ska jag nog kunna komma till jobbet utan förkylning på måndag och ligger jag däckad i helgen så är det nog inte av feber. Det var tydligen väldigt viktigt att jag tog de blåa tabletterna till natten och INTE på dagen...

Tar i med hårdhandskarna

torsdag 12 april 2012

Dagens guide: Att laga middag på fem minuter!

1. Häll upp vatten i ett mikro-säkert glas. Inte mer än till sträcket så vida man inte önskar nudelsoppa!

2. Ställ in glasen i micron och kör på full effekt ca 4 minuter

3. Plocka fram din favoritsmak på nudlar. Vi rekommenderar de lila!

4. Förbered kryddningen under tiden som vattnet värms


5. Häll i det varma vattnet bland nudlarna. Notera att glaset är varmt och man därför kan behöva en liten grytlapp för att inte bränna sig!

6. Häll på krydda 1 i lagom mängd, här krävs det finkänslighet för att det inte ska bli för starkt!

7. Blanda varsamt i krydda 2. Varning! Mycket starkt, provsmaka inte!

8. Om "grönsaker" önskas, häll på dessa också.

9. Blanda runt och servera!
10. Resultat: En middag helt enligt tallriksmodellen!

OBS! Det tar inte fem minuter att tillaga rätten om man ska dokumentera tillagningsprocessen samtidigt!

onsdag 11 april 2012

Det luktar...

Dagens bästa var idag på jobbet. Båda två sitter och kvider för att det luktar, en blandning av fis, fotsvätt och fisk. Yummi! Sedan kommer vi på att kollegan brevid sitter och äter "godis"...

Kinesiskt godis

tisdag 10 april 2012

Att kallbada är ett under

Vi har fått en del pikar på kontoret av att vi redan har plockat fram våra sommarkläder och har "lite på oss". Vi är lite förundrade över detta då vi sitter på kontoret med jeans, t-shirt och sjal runt halsen. Vi skulle därför förklara att klimatet är lite annorlunda i Sverige och att +20grader faktiskt är sommarvärme. För att sätta det i perspektiv försökte vi förklara att i Sverige så finns det en tradition av att kallbada och att man badar bastu. Totalt oförståeligt verkar det vara! Han hade aldrig hört talas om en bastu och bada när det är minusgrader är ju helt tokigt. Vi fick också en mindre uppläxning kring hur farligt det är att bada i kallt vatten. Tydligen så var det något om en kines som hade räddat en massa barn och sedan själv drunknat. Jag lovade att föra vidare budskapet till min bror som badar året runt - så nu vet du det brossan!

Bästa orten, heja B-town!
Dagens citat var annars Johannas:

Asså, jag kan inte äta hårda karameller! Jag har inget tålamod för det!

Tydligen skulle detta vara normalt?! Jag är helt oförstående...

lördag 7 april 2012

Shopping-lördag!

Idag var det dags för glasögon! Vi har läst att om det är något man ska handla här i Shanghai så är det glasögon. Ryktet stämde, ett par glasögon kan betala igen en hel resa. Vi åkte till ett ställe vid Shanghais tågstation där det fanns glasögonbutiker på fyra (!) våningar. Wiklund hittade två par och jag ett par, strax över 200kr styck inklusive allt (synundersökning och de dyrare glasen). Dessutom tog det ca 15minuter att fixa dem, vi är sjukt nöjda och rekommenderar verkligen detta ställe!
Nya brillor

Nya brillor
Snygg-wikis
 Vi fortsatte sedan shoppingen på en marknad och resultaten kan ni se nedan :)
Larre-shopping
Wikis-shopping

fredag 6 april 2012

Powerwalk är överskattat

Kineserna gillar det där med att träna ute. Och nu snackar vi inte promenader eller joggirundor. Vi snackar utomhusgym! På flera ställen så hittar man dessa utomhusgym som vid första anblicken ser ut som en lekplats för barn. Men ack nej, det är vuxna (gärna pensionärer) som kommer hit för att "träna" lite. Min alldelles egna PT, PT-Larre, rev under eftermiddagen av ett pass!
Uppvärmining på crosstrainer

Hårt fyspass

Själv satsar jag på "riktig" träning så ikväll blir det BodyJam. På Will's såklart!


torsdag 5 april 2012

Observerat på kontoret

  • Att rapa är okej, närsomhelst och gärna mycket högt
  • Klippa naglarna kan man också göra på arbetstid
  • Ta en tupplur är bästa sättet att återfå energin
  • Högtalartelefon fungerar utmärkt i kontorslandskap
  • Man kan alltid svara i mobiltelefonen, oavsett omständigheter
  • Det går även bra att sms:a när man sitter på toaletten
  • Ingen FIFO i teburken
Vårt skrivbord med tre datorer (varav en gigantisk företags-dator som inte går att använda till mycket...)

onsdag 4 april 2012

En nyfunnen oas

I måndags blev vi utbjudna på lunch av chefen på kontoret och han gav oss en massa tips på var vi ska hänga och var det händer. Så äntligen har vi hittat vår oas och stället som vi ska spendera våra helger på! Området heter Xintiandi och kan liknas vid LillaTorg. Med andra ord är där en massa mysiga uteserveringar och det är tydligen här som alla västerlänningar hänger. Nu när våren har kommit hit till Shanghai är det helt underbart! Det ligger i French Concession och här finns en massa shopping (dock ganska dyr).

Shanghais Lilla Torg

Idag är det helgdag här i Kina vilket innebär att vi är lediga. Vi passade därför på att ta tunnelbanan till French Concession för att promenera i det underbara vädret bort till Xintiandi. Där satte vi oss på en mysig uteservering, käkade lunch och tittade på alla människor som strosade förbi. Den ena kostigare än den andra...

Mysig lunch ute

På vägen hem när vi gick genom vårt bostadsområde (samma väg som ALLTID) så utbröt Larre plötsligt "Är inte det en pool?". Jo mycket riktigt så har vi gått förbi ett pool-område varje dag. Tyvärr så var det ju inte världens fräschaste pool, tom var den också. Men man kan ju hoppas att de inom närmsta månaden städar upp och fyller den. Vi får hålla tummarna....

Nyfunna (och mindre fräscha?) poolområdet