Tre dagar avklarade i Shenzhen, likaså tre leverantörsbesök! Vädret och omgivningen är betydligt mer tropisk här, hög fuktighet, varmt och betydligt grönare. Självklart bryts den vackra naturen av otaliga höga byggnader, men ändå! Hotellet är supernajs, harpspelare i entrén, vattenfall i lobbyn, fontän utanför porten och en bra frukostbuffé - vi trivs ganska bra :)
 |
| Sambo-förhållandet till en ny nivå ... (mer shopping blir det istället!) |
Vi har fått se en lite annan del av Kina här nere och man märker att traditionerna är olika i de olika proviserna. Vi blev ytterst fundersamma när kinserna under den gemensamma lunchen började med att stoppa pinnarna i teet. Därefter skulle samtliga skålar och fat "diskas" med teet, en väldans massa slabbande kan man också uttrycka det som. Tydligen så är det någon form av reningsritual för porslinet (extra konstigt är det då att man fick alldeles nytt porslin, inplastat var det också). Vi såg ytterst förvirrade ut och var väl dagens underhållningsmoment, som vanligt då. Idag lyckades vi härma de ganska bra och verkade få godkänt på prövningen. Vi har blivit lite bättre på att hantera dessa konstiga rätter och har faktiskt provat lite specialiteter (självklart fortfarande inga delikatesser som kosvans, kycklingfötter eller hajfena utan mer i stil med grytor).
 |
| Restaurangen med egen fiskodling |
 |
| Jag lyckades behålla två riskorn på pinnen! |
 |
| Middag med grabbsen, hamburgare denna gång (också) :) |
Vi har även upplevt en del konstiga situationer under mötena. Igår var det en av kineserna som trillade av stolen och idag somnade en mitt under en diskussion. Man slutar aldrig förvånas!
 |
| Jobbar på fototekniken! |
Imorgon styr vi stegen mot Hongkong för nästa tjingtjong-upplevelse tillsammans med Carl-Fredrik och Toste!