fredag 30 mars 2012

På besök i Shenzhen

Tre dagar avklarade i Shenzhen, likaså tre leverantörsbesök! Vädret och omgivningen är betydligt mer tropisk här, hög fuktighet, varmt och betydligt grönare. Självklart bryts den vackra naturen av otaliga höga byggnader, men ändå! Hotellet är supernajs, harpspelare i entrén, vattenfall i lobbyn, fontän utanför porten och en bra frukostbuffé - vi trivs ganska bra :)

Sambo-förhållandet till en ny nivå ... (mer shopping blir det istället!)
Vi har fått se en lite annan del av Kina här nere och man märker att traditionerna är olika i de olika proviserna. Vi blev ytterst fundersamma när kinserna under den gemensamma lunchen började med att stoppa pinnarna i teet. Därefter skulle samtliga skålar och fat "diskas" med teet, en väldans massa slabbande kan man också uttrycka det som. Tydligen så är det någon form av reningsritual för porslinet (extra konstigt är det då att man fick alldeles nytt porslin, inplastat var det också). Vi såg ytterst förvirrade ut och var väl dagens underhållningsmoment, som vanligt då. Idag lyckades vi härma de ganska bra och verkade få godkänt på prövningen. Vi har blivit lite bättre på att hantera dessa konstiga rätter och har faktiskt provat lite specialiteter (självklart fortfarande inga delikatesser som kosvans, kycklingfötter eller hajfena utan mer i stil med grytor).
Restaurangen med egen fiskodling

Jag lyckades behålla två riskorn på pinnen!
Middag med grabbsen, hamburgare denna gång (också) :)
Vi har även upplevt en del konstiga situationer under mötena. Igår var det en av kineserna som trillade av stolen och idag somnade en mitt under en diskussion. Man slutar aldrig förvånas!

Jobbar på fototekniken!
Imorgon styr vi stegen mot Hongkong för nästa tjingtjong-upplevelse tillsammans med Carl-Fredrik och Toste!

måndag 26 mars 2012

Det är inte lätt när det är svårt!

Vi försöker vara nyttiga, faktiskt. Tyvärr så går det ganska dåligt, vi båda hatar Kinamat. Så enkelt är det bara och därför är alternativen ganska få i detta landet. Idag försökte vi ändå göra "kvällsmaten" på KFC lite bättre genom att byta ut colan mot vatten. Det var total omöjligt! Johannas konversation gick ungefär sä här:

- Can I have some water please?
- Waaateer???
-Yes!
- (En mycket frågande kines tittar tillbaka och skickar frågan vidare till kollegan)
- Hot water?
- No, cold water please!
- ????
- Alright, I take a cola...

Och så fortsätter det. Ibland undrar man hur landet kan gå runt. Det krävs minst fyra personer för att utföra en sak och allt som oftast är det kaos på stället. Om det är att plocka ihop en beställning på donkan, tuta och kör i trafiken eller att skapa ett gym-medlemskap spelar ingen roll. Det sistnämnda har de hållit på med i tre veckor och fortfarande inte lyckats. Antagligen är alla anställda på gymmet involverade i våra kort. För tre veckor sedan var det en vecka tills de skulle var färdiga. Idag fick jag skriva på ett nytt papper och byta ut mitt gamla papper mot ett nytt gult lite större, fortfarande inget kort alltså...

Just nu håller vi på att packa väskan, imorgon flyger vi till Shenzhen i södra Kina för tre leverantörsbesök och en tur till Hongkong förhoppningsvis :) Vi kommer tillbaka till Shanghai på söndagkväll. Vi ska försöka uppdatera bloggen som vanligt ändå!

söndag 25 mars 2012

Kommentarer

Kommenteringsfunktionen ska fungera nu så det är bara att skicka en massa roliga hälsningar! Det fungerar att välja anonym avsändare men ni får gärna skriva vem meddelandet är ifrån så att vi kan sakna er lite extra!

Kram till er alla flitiga läsare <3

Tillbaka till verkligheten :)

Känslan av att vara lång gick nog över...

lördag 24 mars 2012

Våren har kommit till Shanghai

Äntligen har våren kommit till Shanghai och idag har det bjudits på strååålande solsken! Staden blir så mycket bättre med lite blå himmel, det blir liksom lite mer färggrannt, inte bara grått och det gillar vi! Idag blev det premiärtur med tunnelbanan, 4 ynka kronor kostar det att ta sig in till absoluta centrum :)
Johanna väntar på tunnelbanan som tydligen går i en form av glasbur
Självklart började vi dagen med shopping! Jag, Ms Larsson som jag kallas på kontoret, har packat min väska otroligt dåligt och har brist på det mesta. Annat är det med Wikis som verkar ha kläder för att kunna bosätta sig här på heltid. Första problemet var i alla fall skor och andra var solglasögon. Det första löste vi förra veckan och det andra löste vi snabbt idag. Vi kom till en riktig fake-marknad och fick öva på våra prutnings-skills direkt. Det visade sig att jag är en hejjare på att pruta och vi fick till ett par bra deals :) Converse för 50-lappen och ett par sjalar. Vi laddar upp för nästa gång redan :)
Nöjd!

Vi hittade de! Synd att regnet är över...
Smile for the camera!
Vi promenerade även till The Bund idag för att vara turister. Istället var det vi som blev turistattraktionen. Vi såg huuur många som helst som tog foton på oss, en del i smyg och andra som kom fram och frågade. Vi fick posera med som kinesbarn och med tokiga tjejer. Den stora frågan är nu - vad ska de med bilderna till?

fredag 23 mars 2012

Var inte oroliga...

...vi lever!

Träningsvärken har sakta med säkert lagt sig och det har varit en "vanlig" vecka på kontoret med allt vad det innebär. Förutom en dag med leverantörsbesök då. Denna gången hade vi tyvärr inte turen att bli bjudna på Pizza hut som vi blev förra gången. Istället så skulle de slå på stort och mitt i mötet så avbröt de och sa att det var dag för att gå på lunch. Då blev vi körda (cirka femtio meter) till ett femstjärnigt hotell, där fabriksägaren väntade, och blev bjudna på värsta lyxiga lunchen. Problemet var bara: det var kinesisk lunch... Det inkluderar HELA fiskar, ankskinn, råa räkor etc. Allt står på bordet i mitten och alla äter från samma fat (med pinnar såklart). Jag och Larsson kände oss lite awkward kan man ju minst sagt säga. Vi höll oss till broccolin, gurkan och något som liknade en omelett. För övrigt jobbar vi fortfarande på vår "pinn-teknik" (vilket innebär att kineserna sitter som förstummade och tittar när vi försöker peta i oss maten). Som tur är börjar vi ju bli gamla i gamet nu så vi hade turligt nog packat ner banan och snickers.

På fritiden jobbar vi på att lära känna lite folk här. Veckans kines går ju solklart till killen på food-courten (vårt favorit middagsställe) som satt vid samma bord som oss och plötsligt lutade sig mot oss och sa på knacklig engelska:

"Excuse me, can I please make friends with you?"

Vi har även lärt känna lite folk på gymmet. Bland annat en holländska som är supertrevlig! Och appropå träning: Idag var vi ÄNTLIGEN på BodyJam. Det var Larssons första gång (tror att hon ger det godkänt ändå). Vi har ju sett att vi halkat efter på Funbeat så nu blir det hårdträning. Got to love Will's!

(Tyvärr inga bilder i detta inlägget heller. Men imorn blir det sightseeing och då blir det bilder. Det LOVAR vi!)

tisdag 20 mars 2012

No pain, no gain!

Ont, ont, ont a la träningsvärk! Johanna klassar den som den värsta någonsinn och kommer i fortsättningen att följa min mormors motto Du skall inte göra din kropp ont!

Vi får väl se, jag misstänker att träningssuget kommer tillbaka imorgon igen och då kommer vi att trilla dit igen. Vi tog i alla fall mest vikt i salen, mellan 3 och 7 gånger så mycket som kinesiskorna. Johanna är längre än samtliga i salen och jag tillhör nog snarare inredningen, som en stolpe då alltså.

Vem vet, vi kommer kanske tillbaka som riktiga combat-ninjas om si sådär 7 veckor!

söndag 18 mars 2012

Dagens kines, skylt och bild


Dagens kines går till denna man med typ världens sötaste kaninbebisar och en råtta på en cykel!
Dagens skylt satt på kaffekoppen: Nice cake + Nice café = Nice mood?
Dagens bild går till denna fina tvättställning, mitt i vardagsrummet
Vi har ytterligare en riktigt höjdarskylt från gymmet på gång, ska bara lyckas fånga den på bild!

lördag 17 mars 2012

Shopping - äntligen!

Idag var det shoppingdags igen och idag lyckades vi ganska bra :)

1. Fox city.
Vi började på ett köpcentrum som heter Fox city som ligger ca 10 minuters promenad hemifrån - Perfekt! Shoppingcentert har massa internationella märken men till lite lägre priser (äkta är det också!). Här rykte ett butiksbiträde en tröja ur handen på Johanna för att ge henne en storlek större i samma tröja, en pik? Det blev varsin snygg topp innan det bar vidare till Thumb plaza.

2. Thumb plaza.
En ny favorit! Kanske framförallt för att där var lite mindre trängsel men även för att där fanns Nike Factory Outlet mm. Jag blev med ett par converse, äntligen! Jag blev otroligt nog inte utskrattad pga. av min storlek i skor! Vi köade även in till Pizza Hut :)
Tummen upp för Thumb Plaza!
Nya converse!
3. Nanjing Road.
Efter thumb plaza tog vi oss till People Square och Nanjing Road vilket är den stora shoppinggatan här i Shanghai. Här snackar vi määängder med människor! Vi blev fullkomligt utstirrade i ett par butiker, men vi börjar att vänja oss :) Nanjing Road är flera kilometer lång och Johanna hann shoppa en jacka och en väska innan energin tog slut och det bar iväg hemmåt.
Shoppingglada

Pudong
Imorgon är det dags att möta ont-mot-ont. Body combat-träningsvärk byts mot Body Pump-träningsvärk! Men vi gillar det!

Hej!

onsdag 14 mars 2012

Please behave yourself

Våren är här på riktigt i Shanghai. Vi har redan som tradition att på lunchen sitta ute på takterassen som ser ut som en lite trädgård (trots att den ligger fyra våningar upp). Idag värmde det gott och man behövde inte ens ha jackan knäppt för att kunna njuta. Vi hoppas att detta håller i sig, om inte annat så till helgen när vi är lediga.

Idag hade vi tid över på kontoret och passade på att smita iväg lite tidigare för att komma till gymmet innan värsta rusningen då det är helt omöjligt att få tag i en enda konditionsmaskin. Efter en viss förvirring över att bara komma underfund med hur skåpen fungerade (och vilka skåp man fick använda) tog vi en runda styrketräning. Jag fick en alldeles egen PT, PT-Larsson, som visade mig runt på (Nautilus)maskinerna. Ett skönt och tufft pass och det kändes riktigt skönt att vara igång med träningen igen.

Nöjd Johanna på crosstrainer

Som sagt Kina är ett land med många konstiga skyltar (varav man förstår hälften) och vi hittade denna sköna i damernas omklädningsrum...

PLEASE BEHAVE YOURSELF

På vägen hem så mötte vi en massa typer som försökte sälja biljetter till oss. Först fnös vi och tyckte att de var ganska korkade som frågade två uppenbart västerländska tjejer om de vill kolla kinesisk fotboll. Men sen gick det upp ett ljus när det kom fram en svensk kille och frågade om vi visste var Roxette-konserten var. Eeeeh....

tisdag 13 mars 2012

Live in China

Wikis beräknar hur många snickers det går åt för ett två dagars leverantörsbesök. Tänk två dygn med bara tjingtjong-mat, hu!

måndag 12 mars 2012

Sol, jobb och gymkort!

Första dagen på kontoret är nu avklarad och vi har lärt oss att det är vid kaffemaskinen det händer! Vi försöker sakta men säkert nästla oss in i den kinesiska gemenskapen. Vi har även bokat in 3 leverantörsbesök de kommande två veckorna. Idag var även första dagen som himlen visade sig i Shanghai och vi firade med utomhusfika på taket, sjukt nöjda!
Fikapaus på taket, notera färgen på himeln
Solfångare på taket (bilden tagen mest för att imponera på Rebecca)
Idag har vi även varit och fixat gymkort! Vi var på gymmet igår också men kände att vi behövde dubbelkolla prisläget med våra kollegor innan vi slog till. Så vi gick tillbaka idag och fick ett bättre pris (antagligen har de tjänat supermycket på oss ändå, men vi är nöjda och det är det viktigaste). Gymmet erbjuder Les Mills klasser som Body Pump, Body Combat, Body Jam och Body Balance, samt en del dansklasser, yogaklasser (inkl hot yoga) och spinningklasser. Dessutom ett gym fullt av Nautilusmaskiner så vi känner oss som hemma! Nu ska vi bara lära oss att träna på kinesiska :)

Vi har även varit och köpt hänglås idag, det måste man ha på gymmet. Vi fick ytterligare öva på våra färdigheter i charader. Jag ska försöka få Johanna till att göra en guide med charader som kan vara lämpliga i Kina (sist var det tändstickor med ljudeffekter: Pishh, pissh, FIRE!)

Och återigen, Nudlar till middag. Det är grejer det!

söndag 11 mars 2012

The city of the Noodles!

Äntligen! Vi är redan trötta på kinamat och McDonalds/KFC är redan uttjatat. Därför har vi nu hittat ett alternativ i matbutiken, nudlar! Det finns ofantligt många varianter så nu ska vi nog kunna överleva :)
Ena sidan av nudelhyllan
När vi kom hit så noterade vi ganska snart bristen på fåglar och djur överhuvudtaget (vilket kanske är en lite udda grej att uppmärksamma sådär direkt..) Nu har vi i alla fall sett våra första och enda fåglar i denna stad! Dock kan man fråga sig vad hur mängden trafik egentligen påverkar omgivningen. Alla kör som dårar och vägarna är ofta i tre olika nivåer. Vi har även noterat att kinserna kör kundvagn ungefär lika aggressivt som de kör bil.

I helgen har vi försökt oss på lite shopping. Inga dunderresultat, tyvärr. Vi körde på känsla och drog fram ett kinesiskt namn ur listan. Vi hamnde Kinas största köpcentrum med alla världens varumärken under ett och samma tak. Dyrt deluxe! Därefter tog vi en tyr på stan och besökte inte mindre än 3 (!) nike-stores. Dock dyra affärer det också. Idag försökte vi ta oss till en marknad här i närheten men vi lyckade aldrig hitta den. Vi var ute i riktiga slumkvarter och tog första bästa taxi hem igen. Det blir till att försöka få tips från våra kollegor i veckan så att vi kan shoppa nästa helg istället.

lördag 10 mars 2012

Sightseeing in Shanghai

Pearl Tower
Nike Store 1
En myrstack av kineser
Nike Store 2 (öppnar snart)
Hm, where to go?

fredag 9 mars 2012

Det regnar kapacitetsskämt

Nu är första jobb-veckan avklarad och vi har precis tagit en låång powernap, sovkontot har legat på orderntligt minus de senaste dagarna. Vi har genomfört våra två första leverantörsbesök med bra men varierande resultat. Vi har känt att vi har koll på läget och att vi kommer att kunna genomföra detta med lyckade resultat. Tyvärr så avslutades dagen idag med lite förvirring, men annars är allt bra. Vi har upplevt en del kulturkrockar som t.ex. att det är okej att sms:a, spela spel och prata i telefon under möten. Leverantörerna tror numera också att anledningen till att vi äter så lite är att vi är på diet. Annars kan man ju relatera det till att de serverar kosvans..? och nej, vi har inte provat det - selleri it is! Kinamat är redan uttjatat!

Jag försöker se ut som att det varken är kallt eller regnar. Fint är det i alla fall!
Ett av de andra ex-jobbsgängen har varit här i Kina denna vecka så vi har passat på att se stan lite. Nu har vi äntligen fått se de riktigt flashiga ställena av Shanghai! Vi bor i förorten och där är det extremt grått, omgivningen och vädret. Inne i stan är det dock fullt ös och mängder med neon-ljus över allt. Vi har varit uppe på en skybar och varit på middag med hela det svenska teamet. Det var sjuukt mycket mat, dryck och dåliga kapacitetsskämt!
I Kina satsar man mer på belysning än värme

På väg på gemensam middag :)
På tal om kulturkrock så går vi förbi en kines som gymnastikserar varje morgon. Han joggar runt i en cirkel som är ca 15m i diameter. Vi misstänker att han håller på i minst 30min varje dag. Helt normalt...

Nu ska vi försöka sammanställa en lista med alla häftiga saker som vi måste göra här i Shanghai. Punkt ett är i alla fall att införskaffa nya skor och fler långärmade tröjor!

tisdag 6 mars 2012

Cold as ice

Nu är vi äntligen på plats på "riktigt" i vår lägenhet. Den ligger bara fem minuter från kontoret vilket är super! Vi har blivit jättebra bemötta och de hade till och med ansträngt sig att köpa lite saker till lägenheten: tandkräm och handdukar (inte toapapper?). Vi kände dock att det saknades en hel del så det första vi gjorde var att gå iväg till IKEA-varuhuset och införskafade lite saker så det blev lite mer hemtrevligt.
Stora sovrummet
Storshopping
Dock kan vi sammanfatta första natten med ett ord: KALL! Vi har inte riktigt blivit kompisar med AC:n men vi tror att vi har listat ut det nu så vi kan få liiiite varmare i natt (dvs slipper ta på oss dubbla byxor, strumpor och tröjor).
Vi tänkte även passa på att införskaffa lite mat till vårt (tomma) kylskåp idag så vi gav oss ut på stan. Efter att (tillslut) hittat en större mataffär och genom diverse charadlekar med personalen lyckats få tag på allt vi ville så skulle vi gå tillbaka hemåt. Det visade sig bli lite svårare och ett tag var vi på väg åt helt fel håll. Som tur var så träffade vi en engelsman/amerikan som såg att vi var vilse (med ett ekonomipack toapapper i famnen) och ledde oss på rätt väg. Eftersom vi bor så nära IKEA och det har en stor skylt på huset så är det ett bra riktmärke och vi hittade tillslut hem. Så nu sitter vi med fötterna i våra nyinköppta rosa toffor (så vi slipper frysa tårna av oss), varsin kopp te och med datorerna i knät.

Nyinköpts rosa tofflor 

söndag 4 mars 2012

En timme i Kina

Nu har vi äntligen kommit fram till hotellet efter en lång resa. Det började med ett drygt två timmar försenat flyg och vi lyckades nog få de absolut bästa platserna på flyget (eh, not!). Precis vid toaletterna och bredvid en kräkande kinesisk kvinna.

Nu har vi precis kommit till vårt hotell som vi ska bo på i natt. Imorgon kommer vi att flytta till vår lägenhet någonstans i Shanghai. Det är oklart om någon vet var... Dessutom hade vi inget hotell bokat när vi kom hit men det löste sig i alla fall.

Vädret är som förväntat, grått och mera grått. Från hotellrummet kan man se Ikeas kontor som ligger 10min bort. Knappt.
Jag (Larre) har precis upptäckt att telenor inte fungerar i Kina vilket är sjukt irriterande. Jag är i alla fall telefonlös nu och tillsvidare. Suck! Nu ska vi snart fräscha till oss för att gå ut på middag, sen blir det att sova ikapp några timmar. Imorgon börjar det hårda arbetet!

fredag 2 mars 2012

Väder

Lyckan över att äntligen ha hittat ett par skor i garderoben som både funkar till vardags och till business försvann när jag kollade väderprognosen. Hyfsad temperatur är det i alla fall :)
Status för dagen:
Packning: Kaos
Boende: Ingen aning...
Resfeber: Lugnt just nu :)
Blogg: Check nu!