söndag 11 mars 2012

The city of the Noodles!

Äntligen! Vi är redan trötta på kinamat och McDonalds/KFC är redan uttjatat. Därför har vi nu hittat ett alternativ i matbutiken, nudlar! Det finns ofantligt många varianter så nu ska vi nog kunna överleva :)
Ena sidan av nudelhyllan
När vi kom hit så noterade vi ganska snart bristen på fåglar och djur överhuvudtaget (vilket kanske är en lite udda grej att uppmärksamma sådär direkt..) Nu har vi i alla fall sett våra första och enda fåglar i denna stad! Dock kan man fråga sig vad hur mängden trafik egentligen påverkar omgivningen. Alla kör som dårar och vägarna är ofta i tre olika nivåer. Vi har även noterat att kinserna kör kundvagn ungefär lika aggressivt som de kör bil.

I helgen har vi försökt oss på lite shopping. Inga dunderresultat, tyvärr. Vi körde på känsla och drog fram ett kinesiskt namn ur listan. Vi hamnde Kinas största köpcentrum med alla världens varumärken under ett och samma tak. Dyrt deluxe! Därefter tog vi en tyr på stan och besökte inte mindre än 3 (!) nike-stores. Dock dyra affärer det också. Idag försökte vi ta oss till en marknad här i närheten men vi lyckade aldrig hitta den. Vi var ute i riktiga slumkvarter och tog första bästa taxi hem igen. Det blir till att försöka få tips från våra kollegor i veckan så att vi kan shoppa nästa helg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar