Vi försöker vara nyttiga, faktiskt. Tyvärr så går det ganska dåligt, vi båda hatar Kinamat. Så enkelt är det bara och därför är alternativen ganska få i detta landet. Idag försökte vi ändå göra "kvällsmaten" på KFC lite bättre genom att byta ut colan mot vatten. Det var total omöjligt! Johannas konversation gick ungefär sä här:
- Can I have some water please?
- Waaateer???
-Yes!
- (En mycket frågande kines tittar tillbaka och skickar frågan vidare till kollegan)
- Hot water?
- No, cold water please!
- ????
- Alright, I take a cola...
Och så fortsätter det. Ibland undrar man hur landet kan gå runt. Det krävs minst fyra personer för att utföra en sak och allt som oftast är det kaos på stället. Om det är att plocka ihop en beställning på donkan, tuta och kör i trafiken eller att skapa ett gym-medlemskap spelar ingen roll. Det sistnämnda har de hållit på med i tre veckor och fortfarande inte lyckats. Antagligen är alla anställda på gymmet involverade i våra kort. För tre veckor sedan var det en vecka tills de skulle var färdiga. Idag fick jag skriva på ett nytt papper och byta ut mitt gamla papper mot ett nytt gult lite större, fortfarande inget kort alltså...
Just nu håller vi på att packa väskan, imorgon flyger vi till Shenzhen i södra Kina för tre leverantörsbesök och en tur till Hongkong förhoppningsvis :) Vi kommer tillbaka till Shanghai på söndagkväll. Vi ska försöka uppdatera bloggen som vanligt ändå!

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar