fredag 9 mars 2012

Det regnar kapacitetsskämt

Nu är första jobb-veckan avklarad och vi har precis tagit en låång powernap, sovkontot har legat på orderntligt minus de senaste dagarna. Vi har genomfört våra två första leverantörsbesök med bra men varierande resultat. Vi har känt att vi har koll på läget och att vi kommer att kunna genomföra detta med lyckade resultat. Tyvärr så avslutades dagen idag med lite förvirring, men annars är allt bra. Vi har upplevt en del kulturkrockar som t.ex. att det är okej att sms:a, spela spel och prata i telefon under möten. Leverantörerna tror numera också att anledningen till att vi äter så lite är att vi är på diet. Annars kan man ju relatera det till att de serverar kosvans..? och nej, vi har inte provat det - selleri it is! Kinamat är redan uttjatat!

Jag försöker se ut som att det varken är kallt eller regnar. Fint är det i alla fall!
Ett av de andra ex-jobbsgängen har varit här i Kina denna vecka så vi har passat på att se stan lite. Nu har vi äntligen fått se de riktigt flashiga ställena av Shanghai! Vi bor i förorten och där är det extremt grått, omgivningen och vädret. Inne i stan är det dock fullt ös och mängder med neon-ljus över allt. Vi har varit uppe på en skybar och varit på middag med hela det svenska teamet. Det var sjuukt mycket mat, dryck och dåliga kapacitetsskämt!
I Kina satsar man mer på belysning än värme

På väg på gemensam middag :)
På tal om kulturkrock så går vi förbi en kines som gymnastikserar varje morgon. Han joggar runt i en cirkel som är ca 15m i diameter. Vi misstänker att han håller på i minst 30min varje dag. Helt normalt...

Nu ska vi försöka sammanställa en lista med alla häftiga saker som vi måste göra här i Shanghai. Punkt ett är i alla fall att införskaffa nya skor och fler långärmade tröjor!

1 kommentar:

  1. Vad kul att läsa lite om ert Kinaäventyr. Vill också åka :) Ser att ni redan har fått uppleva lite av deras 'intressanta' matkultur :)

    SvaraRadera